Nizza on kokenut viimeisen kymmenen vuoden aikana liikkumisen vihreän vallankumouksen. Siitä on tullut käyttäjä- ja ympäristöystävällinen kaupunki, jossa tuetaan voimakkaasti julkisten liikennevälineiden käyttöä ja pyritään tekemään se mahdollisimman houkuttelevaksi. Siinä on onnistuttu, sillä melu- ja muu saaste on huomattavasti vähentynyt keskustassa ihmisten siirryttyä omista autoista bussiin ja ratikkaan.
Muistan hyvin kuinka pohjois-eteläsuuntaisen raitiotielinjan rakentamisesta aikoinaan taisteltiin ja sitä arvosteltiin. Olihan se rakennusaikana kieltämättä hankalaa, kun meteli ja pöly olivat riesana ja jalkakäytävät ja kadut rakennustyömaana. Mutta nyt kun Le Tram on liikenteessä, kukaan ei siitä haluaisi luopua. Enkä ihmettele, sillä Nizzan ratikka on aivan mahtava. Sitä ei koskaan tarvitse pysäkillä odottaa, yleensä kyytiin sopii hyvin ja se kulkee juuri niillä alueilla, joille on tarvetta päästä. Ja mikä parasta, se on poistanut yksityisautot kaupungin keskustasta ja vapauttanut pääväylät kevyelle liikenteelle. Massenan ja Garibaldin aukiot ovat saaneet uuden elämän. Entisistä liikennesumpuista on tullut kohtaamispaikkoja, joissa viihdytään: istutaan iltaa kahviloissa ja ravintoloissa, oleskellaan, skeittaillaan, luetaan, seurataan ohi kulkevaa ihmisten virtaa. Myös pohjoiset kaupunginosat ovat kokeneet arvonnousua ratikkalinjan valmistumisen jälkeen ja kauppiaat hykertelevät tyytyväisinä.
Näyttää metrolta mutta on ratikka |
Nyt on sitten vuorossa itä-länsisuuntaisen linjan rakentaminen, jolla pääsee lentokentältä satamaan. Vastustusta tuskin kuullaan, vaikka vuosia kestävä työmaa asukkaita ja alueen yrittäjiä hieman hirvittääkin. Osa linjasta rakennetaan maan alle, jotta keskustaa ei tarvitse aivan täysin myllertää. Kaupunginjohtaja Christian Estrosi oli kutsunut kaupunkilaiset Acropoliksen kongressipalatsiin tiedotustilaisuuteen, jossa esiteltiin tuleva ratikkalinja kaikkine hienouksineen. Asiasta kiinnostuneina tietenkin hankkiuduimme paikalle. Kannatti mennä, sillä samalla sai oppitunnin vaikuttavasta esiintymisestä ja taitavasta markkinoinnista.
Estrosi-mies, jolla on siisti työhuone :) |
Tunnelma oli ajoittain kuin herätyskokouksessa, kun herrat innosta puhkuen ja hankkeen erinomaisuudesta vakuuttuneina intoutuivat tunnelman nostatukseen monisatapäisen yleisön edessä. Ilta huipentui kaupunginjohtajan esitellessä linjan asemat upealla videoanimaatiolla, joka visualisoi tulevaa raitiotielinjaa ja jossa ikään kuin pääsimme ratikan kyytiin ajamaan koko 11 kilometrin reitti läpi. Ja mikäli aikataulussa pysytään, samalla reitillä on oikeasti mahdollista ajaa vuonna 2016.
Kireästä taloustilanteesta huolimatta valtio rahoittaa hanketta avokätisesti eikä kaupunkilaisten veroprosenttia tarvitse ratikkalinjan rakentamisen takia nostaa. Ja liput sekä ratikkaan että busseihin maksavat jatkossakin vain yhden euron ja sillä hinnalla pääsee edelleen matkustamaan kymmenien kilometrien säteellä Nizzasta. Ei ihme, että mm. linjan 100 bussit ovat aina tupaten täynnä J.
Ja nyt kun kaupunkiin on vapautunut lisää tilaa ihmisille autojen poistuttua, myös ilmaispyörille on käyttöä. Pariisin Velib’-kaupunkipyörien mallin mukaan myös Nizzassa on jonkin aikaa ollut käytössä VéloBleu –pyörät, joita voi vapaasti käyttää nimellistä muutaman euron maksua vastaan.
Ja Nizzassa on menty vielä pidemmälle, sillä kaupungissa on tarjolla myös sähköautoja, autobleue, joita asukkaat ja turistit voivat vapaasti käyttää maksettuaan pienen käyttömaksun. Itse en kyllä lähtisi autolla kaupungin keskustaan sompailemaan, sillä liikennekulttuuri Ranskassa on valitettavasti edelleenkin asennekasvatuksesta huolimatta jokseenkin omaperäistä ja kolhiintumaton auto on todella harvinainen näky.
'Oven eteen pysäköinti kielletty' |
Aina on tilaa vielä yhdelle...vaikka poikittain |